Pàgines

dijous, 21 de gener del 2010

El pont entre Sant Jaume i Deltebre


El pont entre Sant Jaume i Deltebre comença a agafar una mica de forma, es va començar a construir a finals de l'any passat i té un pressupost de 17,1 milions d'euros. Adjudicat a l'empresa FCC, les previsions són que entre la primavera i l'estiu de l'any 2010 estigue acabat. El pont serà de tipus fix i tindrà una longitud total de 250 metres. El gàlib nàutic lliure serà de 12 metres d'alçària en un tram central de 56 metres per permetre el pas d'embarcacions. L'amplada total és de 19,3 metres, amb una calçada de 8 metres formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals de 0,5. També hi haurà un passeig de 7,8 metres amb vorera per a vianants i carril bici.

Aquesta nova infraestructura portarà un canvi pel que fa a vies de comunicació al Delta, un canvi totalment necessari, però hem de pensar que darrera deixem una història i una manera de viure com la del simple fet de creuar un riu amb el cotxe a sobre d'un transbordador, diuen que les coses no es valoren fins que no les tens, esperem que aquestos transbordadors, un patrimoni del Delta, acaben sent un atractiu turístic i cultural del Delta.

dimarts, 12 de gener del 2010

El mas de Mata-redona




Aquestos dies de tant de fred, i aprofitant la nevada a la serra del Montsià vam aprofitar per fer una mica de senderisme per la mateixa serra, teníem la curiositat per veure un paisatge totalment diferent al que trobem habitualment, per tant, el dissabte al matí ens vam animar i vam pujar a la mateixa Serra. Un cop vam deixar el cotxe al coco d’en Jordi, vam començar a caminar fins a la mateixa Foradada, mai hagués pensat que pujaria l’ultim tram amb tanta feina, bona part del camí completament nevat i amb plaques de gel, cosa que dificultava encara mes la pujada. Baixant per la part interior, i aprofitant el conegut mas de Mata-redona vam parar un ratet a veure i recuperar forces per seguir baixant. Un cop allí i fent una mica el tafaner per les mateixes runes del mas, pensava en l’instin de supervivència dels nostres avantpassats, en aquell cas el Mas de Mata-redona, recordava un escrit que explicava la distribució del mas, habitacions a la planta primera, a dalt el terrat i l’engolfa, a baix l’entrada amb la cuina i el comú, la resta eren quadres, corrals, pallisses, l’era, etc. S’abastava de l’aigua de dos pous. El mes curiós, es cultivava blat, ordi , cigrons, fesols, panís, remolatxes per als tossinos i arbres fruiters (figues que s’assecaven i cireres que es guardaven amb aigua ardent). El animals que tenien pasturaven a la mateixa finca o en d’altres als qui compraven les herbes. Per la matança feien festa grossa, i la carn que sobrava, i sobretot la cacera, la guardaven en “frito”. Els excedents els baixaven amb els burros o matxos en sàrria als pobles de la Ràpita i Freginals, els pobles mes propers a la finca, desprès aprofitaven per vendre-ho als mercats locals. La veritat, tota una forma de viure.

Foto: senders-polpis.blogspot.com

diumenge, 3 de gener del 2010

La via verda


La via verda és una ruta turística que transcorre per l’antiga via fèrria de la Val de Zafán, on, atès l’interès del govern de l’Aragó per tenir port de mar per explotar els seus productes, es va construir un traçat de tren en què estava projectada la unió del municipi de la Puebla de Híjar amb Tortosa.

Les obres es varen començar el 1882, però a causa de diversos problemes, no fou fins l’any 1942 quan es va poder inaugurar. La vía va estar en servei durant 31 anys i es va tancar definitivament el 17 de setembre de 1973. Durant els primers quilòmetres de la via es va vorejant el riu, a partir de Benifallet en direcció Arnes comença a ser més aspre endintsant-se entre muntanyes i serres, el qual es descobreixen llocs d’un paisatge encantador i que amb el cotxe és imposible poder accedir-hi. Sobretot, tant si es realitza un tram a peu, amb bici o cavall aconsellem llanternes, ja que es passa per dintre dels antics tunels de la via, els quals fa l’itinerari d’allò mes interessant i diferent. Per a informació de l’itinerari complet o empreses de lloguer de bicicletes podeu trucar a oficines d’informació, entre elles la oficina de Tortosa 977 51 08 22 i Horta de Sant Joan 977 43 56 00 o visiteu l’empresa d’activitats d’aventura www.esgambi.es.

Foto: Josep Torta